Hanne vil gerne give tilbage

Læs hendes historie

Anonym kilde: Personen i denne historie ønsker at være anonym.
Derfor kalder vi hende for Hanne og bringer ikke et foto. Osteoporosforeningen har talt med ”Hanne” og kender hendes rigtige navn.

Hanne er i dag i midten af 70’erne. Hun fik konstateret knogleskørhed for ca. 20 år siden, og lige siden har hun – sammen med sin mand – været medlem i Osteoporoseforeningen.

”Det koster jo nærmest ikke noget ekstra at være medlem begge to, så min mand har altid støttet op. For nogle år siden besluttede vi os for at få lavet et testamente, så det er helt klart for vores to børn og børnebørn, hvordan vores arv skal fordeles, når vi ikke er her mere.”

Hanne og hendes mand kontaktede en advokat, som gjorde dem opmærksom på fordelen ved at skrive en velgørende forening ind i testamentet.

“Vi havde ikke selv tænkt på det, men advokaten forklarede, at det var en fordel at skrive den velgørende forening ind i testamentet. Så kunne vi støtte foreningen, og vores børn kunne undgå at betale arveafgift. Advokaten lavede et regnestykke, der viste, at vores børn ville arve det samme beløb, hvis vi testamenterede fx 300.000 kroner til Osteoporoseforeningen. Det krævede heller ikke noget ekstra for advokaten. 
Så kunne vi støtte foreningen, og vores børn kunne undgå at betale arveafgift. Advokaten lavede et regnestykke, der viste, at vores børn ville arve det samme beløb, hvis vi testamenterede fx 300.000 kroner til Osteoporoseforeningen.”

Et udtryk for taknemmelig

Hanne fortæller, at hun i dag er meget glad for at have skrevet Osteoporoseforeningen ind i sit testamente. Hun har fulgt foreningen tæt igennem alle årene og har været til mange lokale foredrag.

”I starten var der ikke meget fokus på knogleskørhed – heller ikke blandt lægerne. Så når jeg var ved min egen læge og kunne sige, at jeg havde været til et foredrag i Osteoporoseforeningen med en læge fra sygehuset, så vægtede mine ord tungere. Så lyttede min læge. Foreningen var også med til at skubbe på, så der kom en dxa-skanner til vores sygehus og en lokal osteoporoseskole,” forklarer hun.

Hannes knogleskørhed er i dag stabil, og også det tilskriver hun den viden, hun har fået gennem Osteoporoseforeningen.

”Osteoporoseforeningen har oplyst mig om motionsformer, der var gode for knoglerne og om knoglesund kost. Jeg har opbygget min viden gennem årene, og jeg har altid været glad for at røre mig. Jeg har også deltaget i osteoporoseskolen her lokalt. Osteoporoseforeningen har været fantastisk for mig. Samtidig kan jeg se, at alle de store foreninger som Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse får meget opmærksomhed. Det får Osteoporoseforeningen også mere og mere, men sådan har det ikke altid været. Jeg tænkte, at de har hjulpet mig, så jeg vil gerne give tilbage.”